E-mail webmaster@arenaio.no

Godt miljø fører til bedre helse

Det forskes mer og mer på hvor viktig den mentale helsen kan være for kroppen, og noen påstår til og med at mental helse er viktigere enn at selve kroppen tas godt vare på. For de som er heltidsansatte, tilbringes den meste tiden i uken på jobben, derfor er det selvsagt viktig at man trives på arbeidsplassen sin og at både ledelsen og de ansatte slutter opp om HMS.

https://www.witre.no/ finnes en god oversikt over verktøy som gjør det lettere å utføre fysisk arbeid, noe som igjen vil føre til en bedre stemning på byggeplassen eller vaktmesterkontoret. Men et godt arbeidsmiljø er også avhengig av oppførsel, og her vil det bli nevnt tre viktige faktorer:

  • Del gode råd og erfaringer med andre
  • Gi oppmuntring
  • Følg den gylne regel

 

Ikke vær gjerrig med kunnskapen – den gylne regel er tidløs

Et dataprogram kan ofte være veldig komplisert, og ikke alle er så flinke til å bruke programvaren. Hvis du har funnet en snarvei, vær snar til å dele den med andre slik at arbeidet kan bli utført raskere. Dersom du er datakyndig, bør du være forsiktig med å se ned på dem som spør deg om hjelp. Om de merker at du er blitt lut lei av å assistere dem, kan det være at de blir redd for å spørre deg, og dermed vil de bare sitte fast i arbeidet sitt og vente til andre blir tilgjengelig.

Det er større lykke i å gi enn å få, heter det, og det er absolutt tilfelle når det kommer til det å gi ros. Det å se andre bli oppmuntret gjør at du vil føle deg mye bedre med deg selv, og det vil også oppildne dem til å fortsette med den gode innsatsen. Man høster det man sår, så den som gir mye oppmuntring vil til slutt få det selv også. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Dette er den gylne regel, og utrolig nok ville det ikke vært krig i verden hvis alle hadde fulgt den. Ønsker du å bli behandlet med respekt, så gi andre respekt først. Vil du bli behandlet med verdighet, så ta hensyn til andres verdighet først. Da vil du ha kommet langt på vei mot et godt psykisk arbeidsmiljø.